🎉TODAY IS THE DAY!
— EU Transport (@Transport_EU) September 2, 2021
The #ConnectingEurope Express will depart today from Lisbon, to start its five-week journey across the continent!
🛤️Follow the conference & departure ceremony LIVE & find out when it will stop at a station near you: https://t.co/ioVjgFcGUW#EUYearofRail pic.twitter.com/Styt2pqBRX
Connecting Europe Express ще спре в над сто населени места по време на петседмичното си пътуване. По маршрута на влака са планирани различни събития за неговото посрещане на гарите в цяла Европа, на всяка от които ще бъде организирана разяснителна кампания и дискусия за ползите от железопътния транспорт и какво трябва да бъде направено, за да се превърне в предпочитан за пътниците и бизнеса. Дискусиите ще бъдат излъчвани в реално време на сайта на Connecting Europe Express.
В България експресът ще пристигне от граничния пункт Кулата-Промахон на Централна гара София късно вечерта на 15-и септември и ще отпътува на другия ден следобяд през Искърското дефиле и по маршрута Мездра-Горна Оряховица до Русе, откъдето на 17-и септември ще продължи пътуването си към Румъния.
Осъществяването на инициативата Connecting Europe Express е резултат от доброто сътрудничество между всички железопътни и инфраструктурни оператори в ЕС в обединението им за единство около идеята за популяризиране предимствата на железниците като привлекателен и устойчив начин за придвижване.
Темата за намаляването на вредните емисии от транспорта е все по-актуална и дискутирана на европейско ниво. През 2019 г. ЕК представи концепцията за прилагане на т.нар. Зелена сделка, която налага сериозни мерки за ефективно използване на ресурсите и намаляване на замърсяването. Амбициозният план е до 2050 г. Европа да бъде екологично неутрална от влиянието на въглеродни емисии. Екологичният потенциал на железопътния транспорт е причината той да има такова централно място в политиката на ЕС за трансевропейската транспортна мрежа (TEN-T). Емисиите от въглероден диоксид, генерирани от него, са многократно по-ниски в сравнение с тези при другите видове транспорт. Тези предимства извеждат на преден план в транспортната политика приоритетното развитие на железопътния сектор.
България, като страна членка на ЕС, споделя европейската амбиция и перспектива за стимулиране на устойчивите видове транспорт и намаляването на отделяните в атмосферата вредни емисии.